Během dvacátých let se začala výrazně rozrůstat oblast Nového Města. Zajímavější než několik činžovních domů, které zde Čeněk Musil navrhoval pro Barákovu ulici, jsou dva vedle sebe stojící rodinné domy s pískovcovým soklem a předstupujícím arkýřem v levé části fasády na nábřeží Cidliny. Projekt menšího z nich Musilovi zadali brašnář Jan Burian s manželkou Marií. Vznikl jednopatrový podsklepený dům s jedním bytem v každém podlaží. Dva pokoje, kuchyň, předsíň a hygienické zařízení doplnil v prvním patře ještě kabinet. Do schodištního traktu, který je v průčelí zdůrazněn výrazným arkýřem, vstupuje světlo skrze dvě kulatá okna. Ta můžeme společně s vlajkovým stožárem, který je zakreslen v plánech, nicméně do dnešních dob se nedochoval, považovat za nautické prvky odkazující k zálibě puristů v architektuře zámořských lodí a parníků. Nautické detaily Musil využil několikrát, nejvíce se však touto symbolikou nechal inspirovat při projektování Hotelu Hušek (VP504).
Musilových projektantských služeb využili manželé Burianovi ještě jednou v roce 1939. Stavební povolení bylo tehdy uděleno k nástavbě domu. Místo podkroví bylo postaveno další patro (jednopokojový byt s kuchyní), které je ovšem patrné pouze ze dvora. Díky zachování staré štítové zdi, komínů a části střechy není přestavba při pohledu z ulice zřejmá, takže byl zachován původní ráz domu. V roce 2020 byla opravena fasáda.
(GA)
- Jaroslav Mencl, Historická topografie města Jičína: dějiny Jičína (část I) , Jičín 1939–1941, s. 546
- Milan Kudyn, Architekt Čeněk Musil a jeho meziválečná tvorba v Jičíně , Olomouc 2006, s. 49
- Gabriela Petrová, Eva Chodějovská, Architekt Čeněk Musil, Jičín 2017, s. 83