V roce 1984 byla na prostranství vedle nového nákupního střediska Družba umístěna pískovcová socha Symboly míru sochaře Zdeňka Kolářského (1931–2022). Postava sedící ženy s holubičkou v pravé ruce a lipovými listy v levé ruce, vysoká 145 centimetrů, je umístěna na ještě o třicet centimetrů vyšším strohém pískovcovém bloku. Zapadá do typologie soch, jejíž autoři se v době normalizace místo k socialistickému nebo civilnímu realismu přiklonili k abstrahované figuraci inspirované anglických sochařem Henry Moorem a bruselským stylem. Pomocí vypnutých křivek a oblých tvarů zjednodušených ležících, stojících nebo sedících ženských postav, jak je kategorizoval Pavel Karous v knize Vetřelci a volavky, sochař využil moorovskou estetiku, která byla v té době na oficiálních místech tolerována.
V socialistickém Československu tvořila výtvarná díla součást architektury a veřejných prostranství na základě usnesení vlády o uplatnění výtvarného umění v investiční zástavbě, podle nějž byla konkrétní částka z celkových nákladů na výstavbu budovy nebo urbanistického komplexu vyčleněna na výtvarné umění. Každý návrh přitom musel být již při zpracování projektové dokumentace schválen tzv. uměleckou komisí Českého fondu výtvarných umění, a to jak z hlediska umělecké vhodnosti, tak co do finanční nákladnosti.
Skulptura Symboly míru, kterou stejně jako Družbu financoval Krajský investorský útvar Hradec Králové, se stala součástí sídliště Husova II na Valdickém předměstí, kde probíhala bytová výstavba už od 60. let. Na nejstarší sídliště U Stadionu navázala tak, aby vznikl jeden celek, výstavba sídliště Husova Třída rozdělená do dvou etap. První etapa probíhala mezi lety 1970 a 1978, přičemž samotná výstavba bytů byla dokončena roku 1976. Přípravné terénní úpravy druhé etapy začaly již v roce 1974, do nových bytů se ovšem jejich nájemci, kteří se následně ještě dlouhou dobu potýkali s chybějící občanskou vybaveností, stěhovali až v roce 1980. Středisko Družba, postavené v rámci Akce Z, bylo slavnostně otevřeno 1. prosince 1984. Kromě potravin se v něm nacházela také restaurace a další služby.
Podoba sochy byla zadána sochaři Zdeňku Kolářskému. Ačkoli se tento absolvent průmyslové školy sklářské v Železném Brodě a ateliéru Karla Štipla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze zabýval i volnou plastikou nebo pamětními deskami, největších úspěchů dosáhl v medailérství. Na konci sedmdesátých a v osmdesátých letech byly podle jeho návrhu raženy československý pěti- a desetidukát, pětisetkoruna k výročí založení Národního divadla, stokoruna k výročí Jana Nerudy nebo nespočet medailí k různým příležitostem. Kromě sochy Symboly míru vytvořil bustu Jana Amose Komenského pro jičínskou základní školu v Železnické ulici nebo pamětní desku na rodném domku malíře Václava Špály ve Žlunicích.
V roce 2009 byl vypracován projekt Regenerace sídliště Husova, podle kterého je sídliště v několika etapách upravováno. Zásadním zásahem do prostoru se stala výstavba nového sedmipatrového domu v těsné blízkosti obchodního domu. V rámci jeho přestavby bylo upraveno také jeho okolí. Snad i díky zákazu parkování se socha Symboly míru stala znovu dominantou vstupní části obchodu, potažmo celého sídliště.
(GA)